Jakie korzyści dla zdrowia zawiera napój owsiany?

Napój owsiany to produkt pełnoziarnisty, bogate w błonnik i białko. To także dobre źródło witamin i minerałów. Owsianka ma wiele właściwości zdrowotnych. Może pomóc schudnąć, obniżyć poziom cholesterolu i zmniejszyć ryzyko chorób serca i cukrzycy typu 2. Jest również dobrym źródłem witamin z grupy B, które mogą pomóc Ci poczuć się bardziej energicznym przez cały dzień.

Zdrowotne zalety napojów owsianych

Napój owsiany zawiera również błonnik rozpuszczalny, który pomaga zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka okrężnicy i obniża poziom cholesterolu, pomagając usunąć go z organizmu. Ponadto owies jest bogaty w magnez, który pomaga organizmowi w utrzymaniu zdrowych kości i mięśni. Białko w owsie dostarcza również niezbędnych aminokwasów, których nasz organizm nie może wytworzyć, ale muszą być dostarczane z pożywieniem.
Owsiany błonnik nie jest fermentowany, dzięki czemu zachowuje swoje właściwości odkwaszające i pomaga utrzymywać prawidłowy poziom cukru we krwi. 

Rys historyczny owsa

Owies jest częścią diety człowieka od tysięcy lat. Archeolodzy znaleźli dowody obecności owsa w starożytnych egipskich grobowcach, a w Szkocji archeolodzy odkryli miskę wykonaną z traw zmieszanych z owsem, datowaną na 3000 lat pne. Pierwsza pisemna wzmianka o owsie pojawia się w mitologii greckiej, kiedy Zeus przebrał się za ptaka żywiącego się owsem, aby móc porwać kobietę pod jego urokiem. W Rzymie cesarz Marek Aureliusz walczył z poważnymi suszami, zachęcając rolników do uprawy większej ilości owsa.

Sposób przygotowania owsa

Łuskany owies jest siekany na kawałki lub łamany i usuwany z zewnętrznej skorupy. Następnie są mielone, aby uzyskać mąkę, którą można wykorzystać do gotowania. Pełnoziarnisty owies to całe ziarno, z którego usunięto tylko zewnętrzną warstwę. Ziarna te nie zostały w żaden sposób przetworzone. Płatki owsiane, znane również jako owies staromodny lub gruby, wytwarza się przez walcowanie surowej kaszy owsianej na mniejsze ziarna. Są często używane w płatkach śniadaniowych i mogą być spożywane na surowo lub gotowane.